dilluns, 13 de maig del 2013

La postura del PSC vers la nova llei d'educació


La proposta de llei del ministre Wert implica una transformació regressiva de tanta profunditat que trasllada el sistema educatiu al voltant dels anys seixanta i, en correspondència, dibuixa un model de societat classista, selectiva i excloent. Enfront de la proposta del PP els socialistes catalans hem decidit articular i mobilitzar l’organització per tal de fer sentir la nostra veu a les places, als carrers i a les escoles. Explicarem les propostes de la LOMCE (modificacions més impactats) i defensarem els avenços de les lleis aprovades pels governs progressistes: la LOE i la LEC.

L’agressió a les qüestions lingüístiques esdevé un dels principals motius pels quals la LOMCE no es pot acceptar. El paper que ha jugat durant més de 30 anys l’actual sistema educatiu en els temes de la llengua, ha demostrat abastament la seva aportació única, bàsica i imprescindible a la integració dels alumnes de i a Catalunya i per extensió, ha estat una aportació fonamental per a la integració de les famílies nouvingudes. I, per tant, un instrument essencial de cohesió social.

Però al marge dels temes lingüístics, la LOMCE significa un retorn al passat ideològicament i socialment, un anacronisme legislatiu i una visió absolutament recentralitzadora. Al llarg dels anys, a Catalunya hem anat consolidant un model educatiu basat en els principis d’una escola catalana, pública, gratuïta, integradora, diversa, democràtica, participativa i compensadora de desigualtats. El socialistes entenem l’educació com un procés al llarg de tota la vida, on l’infant és el centre de l’acció pedagògica, i el mestre un guia i acompanyant del procés d’aprenentatge. Un aprenentatge que no només es produeix a l’escola, perquè el fet educatiu es produeix tant en l’escola com en el conjunt de la societat.

La LOMCE trenca amb aquest model que hem anat construint les institucions, la comunitat educativa i el conjunt de la societat. Perquè el model del PP és una altra societat, on s’incrementa la diferència entre els que tenen més i els que menys tenen, i aquesta diferència, la fan palesa en el sistema educatiu que volen impulsar, més segregador, on la igualtat d’oportunitats és diferent per als alumnes que tenen més dificultats, on l’escola pública deixa de ser una escola compensadora d’aquestes desigualtats.

Retallant l’educació i traient recursos al sistema educatiu públic, el que estan fent, tant a Catalunya com a la resta de l’Estat, és retallant el futur del nostre país i d’Espanya. No cal doncs, insistir en el conjunt de retallades aplicades a Catalunya, perquè després de les retallades, amb la reforma del PP, el que pretenen és el canvi de model educatiu i social.

Altres aspectes de caire social del sistema educatiu també es veuen afectats, com l’escassa rellevància que l’esborrany de reforma atorga als consell escolars i la participació de les famílies. Des de 1985, amb la LODE el nostre sistema educatiu s’ha basat en un principi de participació de tota la comunitat educativa, fet que queda diluït en la nova proposta.

Des del PSC defensarem allà on calgui un model educatiu basat en l’equitat, la cohesió i la igualtat d’oportunitats, recuperant la funció compensadora de desigualtats que exercia l’escola i continuarem enfortint llaços i ponts amb la comunitat educativa per fer aquest front comú davant una reforma que pretén un canvi en la nostra societat on s’incrementen les diferències entre els que més tenen i qui més necessitats té. I ho farem a Catalunya i, amb el PSOE, en el conjunt de l’Estat. També posarem el nostre empeny en invertir el procés de retallades en l’ensenyament.